winieta_zlota_z_dopiskiem_wiekszym-emagazyn.svgKP_New_Logo_pelne_biel.svg
more_6015685.svg
E-MAGAZYN PRACOWNIKÓW KOMPANII PIWOWARSKIEJ NR 3/2025
© 2025 Kompania Piwowarska
FASOFF: Moda na ciążę bez alkoholu. Bo piękna ciąża to trzeźwa ciąża
purpose-logo-2.jpg
FASOFF: Moda na ciążę bez alkoholu. Bo piękna ciąża to trzeźwa ciąża
purpose-logo-2.jpg
FasOff_02-cover.jpg
dzial-komunikacji.jpg
Zespół Komunikacji Wewnętrznej
W Polsce co drugie dziecko narażone jest na kontakt z alkoholem już w życiu płodowym. Brzmi niewiarygodnie? A jednak – według badań Instytutu Matki i Dziecka aż 49% kobiet przyznaje, że piło alkohol w ciąży, a 11% robiło to regularnie.
To dramatyczne dane, które pokazują, jak pilna jest potrzeba edukacji i zmiany społecznej świadomości. Dlatego właśnie ruszyła kolejna odsłona kampanii społecznej FASOFF – z stylem i jasnym przekazem: piękna ciąża to trzeźwa ciąża.
FAS – cichy dramat dzieci Zespół alkoholowy płodowy (FAS) to nieuleczalne zaburzenie rozwojowe, które powstaje wskutek spożywania alkoholu przez kobietę w ciąży. Dzieci z FAS zmagają się z trudnościami w nauce, zaburzeniami koncentracji, impulsywnością, problemami emocjonalnymi i społecznymi. Często są niezrozumiane, stygmatyzowane, a ich potrzeby ignorowane.
„Dzieci z FAS nie są trudne – one mają trudności. I to my, dorośli, musimy nauczyć się je rozumieć” – mówi Marta Libiszowska z fundacji Dom w Łodzi, która była gościem jednego z naszych podcastów z serii „Włącz odpowiedzialność”.
Kampania FASOFF: siła kobiet, styl i odpowiedzialność Tegoroczna – już siódma – edycja kampanii FASOFF to manifest kobiecej siły, świadomości i troski o przyszłość dzieci. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbyła się wyjątkowa sesja zdjęciowa z udziałem 11 niesamowitych kobiet – przyszłych mam, które zostały Ambasadorkami kampanii. W stylizacjach zaprojektowanych przez czołowych polskich twórców mody, kobiety z różnych środowisk i zawodów pokazują, że trzeźwa ciąża to nie tylko wybór zdrowia, ale też nowoczesności i odwagi.
„Wystarczy odstawić kieliszek, by nie skazać dziecka na dramat, jakim jest FAS” – podkreśla Jolanta Bobińska, prezeska Fundacji „Dom w Łodzi”, inicjatorka kampanii i założycielka pierwszego w Polsce Domu Dziecka dla Dzieci Chorych.
Ambasadorki zmiany Wśród Ambasadorek znalazły się m.in. olimpijka Julia Walczyk-Klimaszyk, fizjoterapeutka Klaudia Wacha, neurologopedka Oliwia Dzwonnik, położna Zofia Janik, dietetyczka Sara Mokros czy pedagożka Julia Czyżewska. Każda z nich wnosi do kampanii osobiste doświadczenie, wiedzę i pasję. Ich wspólny cel? Zmienić los dzieci i promować modę na ciążę #FASOFF – kompletnie bez alkoholu.
Edukacja zamiast moralizowania Kampania nie straszy, nie ocenia – edukuje. Obala mity, takie jak przekonanie, że „mała ilość nie zaszkodzi” czy „łożysko chroni dziecko przed alkoholem”. Pokazuje, że każda dawka alkoholu w ciąży może mieć tragiczne skutki. Wspierana przez naszą firmę inicjatywa dociera do coraz szerszego grona odbiorców, zmieniając język rozmowy o FAS na bardziej empatyczny i rzeczowy.
„Każda kobieta ma prawo do rzetelnej informacji o skutkach picia alkoholu w ciąży. To nie moralizowanie – to troska.” – przypomina Marta Libiszowska.
Fundacja, która daje dzieciom szansę Za kampanią prócz Kompanii Piwowarskiej, stoi Fundacja „Dom w Łodzi”, która od 2006 roku otacza miłością i profesjonalną opieką dzieci chore, porzucone i niepełnosprawne. Jej działania – od kampanii społecznych po codzienną pracę specjalistów – pokazują, że każde dziecko zasługuje na szansę, wsparcie i życie bez bólu.